Domovy pro matky s dětmi v tísni
Základním posláním Domova pro matky s dětmi v tísni je poskytnout přechodné ubytování matkám s dětmi nebo těhotným ženám, které prožívají nepříznivou životní situaci spojenou se ztrátou bydlení a mají zájem ji aktivně řešit.
Azylový dům pro matky s dětmi v tísni - Domov sv. Moniky:
- adresa: Uhlířská 424/7, 460 01 Liberec
- telefon: 731 402 510
- e-mail: azylove.domy@charitaliberec.cz
-
k dispozici je celkem 7 pokojů (7 matek a 10 dětí)
Azylový dům pro matky s dětmi v tísni - Domov sv. Anny:
- adresa: Majerova 160, 463 03 Stráž nad Nisou
- telefon: 731 402 507
- e-mail: azylove.domy@charitaliberec.cz
- k dispozici je 6 pokojů (6 matek a 11 dětí)
Cíl služby
Hlavní cíl Domovů pro matky s dětmi v tísni
soběstačná uživatelka
Dílčí cíle Domovů pro matky s dětmi v tísni
- uživatelka, která dosáhne základní stabilizace
- uživatelka, která se orientuje ve vlastních právech a povinnostech
- uživatelka, která je schopna samostatně řešit svou životní situaci
- uživatelka, která je schopna samostatně hospodařit s penězi
- uživatelka, která zajišťuje potřeby dětí, jež má ve své péči
- uživatelka, která umí využít zdravotní péči pro ochranu svého zdraví a zdraví svých dětí
Zásady služby
Respektování lidské důstojnosti – pracovníci naší organizace respektují lidskou důstojnost uživatelek služby i jejich dětí a dbají na to, aby jim nebyla upřena jejich práva. Respektování lidské důstojnosti se vztahuje i na počatý nenarozený život.
Rasová a národnostní snášenlivost – v organizaci netolerujeme žádný projev rasismu.
Ochrana osobní svobody – osobní svoboda je zaručena. Každá zájemkyně se k využití služby rozhodne svobodně. Uživatelka služby činí svobodná rozhodnutí týkající se svého života a života svých dětí. Uživatelka služby se může kdykoli rozhodnout službu ukončit.
Individuální přístup – pracovnice přistupují ke každé uživatelce individuálně, snaží se zjistit, co potřebuje, jaké jsou její možnosti, a dle toho je nasměrována pomoc.
Podpora aktivního přístupu uživatelky – pracovnice služby podporují uživatelku v aktivním a zodpovědném řešení její situace
Tyto zásady jsou v souladu s Kodexem Charity České republiky.
Cílová skupina
Osoby bez přístřeší
Specifikace cílové skupiny:
- ženy starší 18 let s dítětem/dětmi – max. 3 dětmi (mladšími 18 let)
- těhotné
Věková struktura: bez omezení věku
Nabízené činnosti
Základní poskytované činnosti dle §57 zákona č. 108/2006 Sb.
1. Pomoc při zajišťování stravy, ošacení
- Uživatelky mají zařízené pokoje s malou kuchyňkou, kde mohou připravovat stravu pro sebe a své děti. Dále je k dispozici společná kuchyň.
- Pokud se uživatelka ocitne v situaci, kdy nemá finanční prostředky na potraviny a hygienu (útěk od partnera, pozastavené dávky apod.), jsou jí poskytnuty potraviny a hygiena z krizových potřeb.
- Pokud organizace dostane dar z Potravinové banky, předává ho uživatelkám.
- Pokud uživatelce chybí dovednosti v zajišťování stravy, pracovnice jí pomohou sestavit jídelníček, sepsat nákup a popřípadě dohlížejí při přípravě jídla.
- Probíhají vzdělávací aktivity – individuální – dle potřeb uživatelek, společné - vaření (základy vaření, nové recepty), ev. přednášky.
- Pokud uživatelka nemá pro sebe nebo své děti ošacení, je jí vystaven poukaz do Charitního šatníku – Švermova 32, Liberec – Františkov.
- Asistované hospodaření je nabídnuto uživatelce, pokud neumí hospodařit s finančními prostředky.
2. Ubytování, podmínky pro zajištění osobní hygieny
- Poskytujeme přechodné ubytování až na 1 rok.
- Uživatelky mají svůj pokoj, vybavený nejnutnějším nábytkem.
- WC a sprcha je k dispozici na každém patře.
3. Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- Každé uživatelce je po nástupu do Domova přidělena klíčová pracovnice, která ji provází během celého jejího pobytu.
- Na základě individuálních potřeb (např. péče o děti, hospodaření, hledání bytu) a možností sestavuje klíčová pracovnice s uživatelkou plán řešení její nepříznivé situace.
- Poskytování základního sociální poradenství.
- Poskytování informací o navazujících službách.
Jednání se zájemcem o službu
Zdroje informací o službě Domova pro matky s dětmi v tísni:
- webové stránky Oblastní charity Liberec
- spolupracující instituce – sociální odbory obcí, oddělení sociálně právní ochrany dětí, terénní sociální služby, krizová telefonická linka
- informační letáky
Postup jednání se zájemcem o službu
Jednání se zájemcem o službu je realizováno dvoustupňovým sociálním šetřením – „první kontakt“ a „sociální šetření před nástupem do azylového domu“.
- „První kontakt“ – cílem je zjistit základní údaje o žadatelce, počet dětí, bydliště, důvod k podání žádosti o poskytnutí sociální služby; výstupem je podání Žádosti o poskytnutí služby;
První kontakt může proběhnout osobně, telefonicky, prostřednictvím pracovníka instituce, elektronickou poštou (na webových stránkách Oblastní charity Liberec je k dispozici formulář „Žádost o ubytování“).
- „Sociální šetření před nástupem do azylového domu“ – cílem je podrobné zmapování oblastí potřeb žadatelky, srozumitelné seznámení s průběhem poskytování služby, dohodnutí termínu nástupu a podmínek pro uzavření Smlouvy o poskytnutí sociální služby;
Probíhá vždy osobně v azylovém domě.
Uzavírání smlouvy o poskytnutí sociální služby
- sociální služba je uživatelce poskytována na základě písemně uzavřené smlouvy, která stanovuje pravidla a podmínky pobytu
- podmínky pro uzavření smlouvy o poskytnutí služby jsou: 1) potvrzení od lékaře, že zájemkyně, ani její děti, netrpí akutním infekčním onemocněním, 2) záloha na ubytování ve výši 500 Kč 3) záloha na poškození inventáře ve výši 500 Kč
- vzor smlouvy o poskytnutí sociální služby je k dispozici na webových stránkách Oblastní charity Liberec
Úhrada za poskytování sociální služby
- 1 dospělá osoba 100 Kč
- 1 dítě 40 Kč
Stížnosti
Stížnost na kvalitu nebo způsob poskytování služby může být podána ústně, písemně, telefonicky nebo do označené schránky v zařízení. Informace o způsobu podávání a vyřizování stížností má uživatelka v zařízení k dispozici.
Důvody k ukončení smlouvy
Uživatelka služby může vypovědět smlouvu o poskytnutí sociální služby kdykoli.
Poskytovatel může vypovědět smlouvu o poskytnutí sociální služby z důvodů, které jsou v této smlouvě uvedeny. Výpovědní doba je 30 dní.
V případě hrubého porušení Smlouvy či Domácího řádu (ohrožování zdraví a života ostatních ubytovaných či pracovníků služby, závažná újma na majetku poskytovatele) může být služba ukončena s okamžitou platností.
Územní působnost sociální služby
Sociální služba je poskytována pro potřebné z Libereckého kraje, v případě nenaplněné kapacity může být poskytnuta i obyvatelům z jiných regionů.
Další informace
Služba je poskytována nepřetržitě – 24 hodin denně.
Okruh osob, kterým nemůžeme službu poskytnout
- žadatel není cílovou skupinou (viz výše)
- poskytovatel nemá dostatečnou kapacitu
- poskytnutí sociální služby, o kterou osoba žádá
- zdravotní stav žadatele neumožnuje či vylučuje poskytnutí sociální služby v Domově pro matky s dětmi
- poskytovatel v době kratší než 6 měsíců před podáním žádosti vypověděl žadateli službu o poskytnutí téže sociální služby z důvodu porušování povinností vyplývajících ze Smlouvy o poskytnutí sociální služby
Provozy sociálních služeb azylové domy Domovy pro matky s dětmi v tísni - Domov sv. Anny a Domov sv. Moniky finančně podporuje Liberecký kraj, SM Jablonec nad Nisou, SM Liberec a Mikroregion Frýdlantsko.