Domovy pro matky s dětmi v tísni

Základním posláním Domova pro matky s dětmi v tísni je poskytnout přechodné ubytování matkám s dětmi nebo těhotným ženám, které prožívají nepříznivou životní situaci spojenou se ztrátou bydlení a mají zájem ji aktivně řešit.

Azylový dům pro matky s dětmi v tísni - Domov sv. Moniky:

  • adresa: Uhlířská 424/7, 460 01 Liberec
  • telefon: 731 402 510
  • e-mail: azylove.domy@charitaliberec.cz 
  • k dispozici je celkem 7 pokojů  (7 matek a 10 dětí)

Azylový dům pro matky s dětmi v tísni - Domov sv. Anny:

  • adresa: Majerova 160, 463 03 Stráž nad Nisou
  • telefon: 731 402 507
  • e-mail: azylove.domy@charitaliberec.cz 
  • k dispozici je 6 pokojů  (6 matek a 11 dětí) 

Cíl služby

Hlavní cíl Domovů pro matky s dětmi v tísni
soběstačná uživatelka

Dílčí cíle Domovů pro matky s dětmi v tísni

  • uživatelka, která dosáhne základní stabilizace
  • uživatelka, která se orientuje ve vlastních právech a povinnostech
  • uživatelka, která je schopna samostatně řešit svou životní situaci
  • uživatelka, která je schopna samostatně hospodařit s penězi
  • uživatelka, která zajišťuje potřeby dětí, jež má ve své péči
  • uživatelka, která umí využít zdravotní péči pro ochranu svého zdraví a zdraví svých dětí

Zásady služby

Respektování lidské důstojnosti – pracovníci naší organizace respektují lidskou důstojnost uživatelek služby i jejich dětí a dbají na to, aby jim nebyla upřena jejich práva. Respektování lidské důstojnosti se vztahuje i na počatý nenarozený život.
Rasová a národnostní snášenlivost – v organizaci netolerujeme žádný projev rasismu.
Ochrana osobní svobody – osobní svoboda je zaručena. Každá zájemkyně se k využití služby rozhodne svobodně. Uživatelka služby činí svobodná rozhodnutí týkající se svého života a života svých dětí. Uživatelka služby se může kdykoli rozhodnout službu ukončit.
Individuální přístup – pracovnice přistupují ke každé uživatelce individuálně, snaží se zjistit, co potřebuje, jaké jsou její možnosti, a dle toho je nasměrována pomoc.
Podpora aktivního přístupu uživatelky – pracovnice služby podporují uživatelku v aktivním a zodpovědném řešení její situace
Tyto zásady jsou v souladu s Kodexem Charity České republiky.

Cílová skupina

Osoby bez přístřeší

 Specifikace cílové skupiny:

  • ženy starší 18 let s dítětem/dětmi – max. 3 dětmi (mladšími 18 let)
  • těhotné

Věková struktura: bez omezení věku

Nabízené činnosti

Základní poskytované činnosti dle §57 zákona č. 108/2006 Sb.

1. Pomoc při zajišťování stravy, ošacení

  • Uživatelky mají zařízené pokoje s malou kuchyňkou, kde mohou připravovat stravu pro sebe a své děti. Dále je k dispozici společná kuchyň.
  • Pokud se uživatelka ocitne v situaci, kdy nemá finanční prostředky na potraviny a hygienu (útěk od partnera, pozastavené dávky apod.), jsou jí poskytnuty potraviny a hygiena z krizových potřeb.
  • Pokud organizace dostane dar z Potravinové banky, předává ho uživatelkám.
  • Pokud uživatelce chybí dovednosti v zajišťování stravy, pracovnice jí pomohou sestavit jídelníček, sepsat nákup a popřípadě dohlížejí při přípravě jídla.
  • Probíhají vzdělávací aktivity – individuální – dle potřeb uživatelek, společné - vaření (základy vaření, nové recepty), ev. přednášky.
  • Pokud uživatelka nemá pro sebe nebo své děti ošacení, je jí vystaven poukaz do Charitního šatníku – Švermova 32, Liberec – Františkov.
  • Asistované hospodaření je nabídnuto uživatelce, pokud neumí hospodařit s finančními prostředky.

 2. Ubytování, podmínky pro zajištění osobní hygieny

  • Poskytujeme přechodné ubytování až na 1 rok.
  • Uživatelky mají svůj pokoj, vybavený nejnutnějším nábytkem.
  • WC a sprcha je k dispozici na každém patře.

3. Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí 

  • Každé uživatelce je po nástupu do Domova přidělena klíčová pracovnice, která ji provází během celého jejího pobytu.
  • Na základě individuálních potřeb (např. péče o děti, hospodaření, hledání bytu) a možností sestavuje klíčová pracovnice s uživatelkou plán řešení její nepříznivé situace.
  • Poskytování základního sociální poradenství.
  • Poskytování informací o navazujících službách.

Jednání se zájemcem o službu

Zdroje informací o službě Domova pro matky s dětmi v tísni:

  • webové stránky Charity Liberec
  • spolupracující instituce – sociální odbory obcí, oddělení sociálně právní ochrany dětí, terénní sociální služby, krizová telefonická linka
  • informační letáky

Postup jednání se zájemcem o službu

Jednání se zájemcem o službu je realizováno dvoustupňovým sociálním šetřením – „první kontakt“ a „sociální šetření před nástupem do azylového domu“.

  • „První kontakt“cílem je zjistit základní údaje o žadatelce, počet dětí, bydliště, důvod k podání žádosti o poskytnutí sociální služby; výstupem je podání Žádosti o poskytnutí služby;

První kontakt může proběhnout osobně, telefonicky, prostřednictvím pracovníka instituce, elektronickou poštou (na webových stránkách Charity Liberec je k dispozici formulář „Žádost o ubytování“).

  • „Sociální šetření před nástupem do azylového domu“cílem je podrobné zmapování oblastí potřeb žadatelky, srozumitelné seznámení s průběhem poskytování služby, dohodnutí termínu nástupu a podmínek pro uzavření Smlouvy o poskytnutí sociální služby;

Probíhá vždy osobně v azylovém domě.

Uzavírání smlouvy o poskytnutí sociální služby

  • sociální služba je uživatelce poskytována na základě písemně uzavřené smlouvy, která stanovuje pravidla a podmínky pobytu
  • podmínky pro uzavření smlouvy o poskytnutí služby jsou: 1) potvrzení od lékaře, že zájemkyně, ani její děti, netrpí akutním infekčním onemocněním, 2) záloha na ubytování ve výši 500 Kč 3) záloha na poškození inventáře ve výši 500 Kč

vzor smlouvy o poskytnutí sociální služby je k dispozici na webových stránkách Charity Liberec

 

Nastěhování do Domova

Zájemkyně by se měla nastěhovat nejpozději do 15:00.

V den nastěhování do Domova se zájemkyně prokáže platným občanským průkazem, předloží potvrzení o bezinfekčnosti, zaplatí zálohu za ubytování a obě strany podepíšou Smlouvu o poskytnutí sociální služby a je seznámena s bezpečnostními směrnicemi.

Úhrada za poskytování sociální služby (od 1.4.2024)

  • 1 dospělá osoba 165 Kč
  • 1 dítě 80 Kč

Stížnosti

Stížnost na kvalitu nebo způsob poskytování služby může být podána ústně, písemně, telefonicky nebo do označené schránky v zařízení. Informace o způsobu podávání a vyřizování stížností má uživatelka v zařízení k dispozici.

Důvody k ukončení smlouvy

Uživatelka služby může vypovědět smlouvu o poskytnutí sociální služby kdykoli.
Poskytovatel může vypovědět smlouvu o poskytnutí sociální služby z důvodů, které jsou v této smlouvě uvedeny. Výpovědní doba je 30 dní.
V případě hrubého porušení Smlouvy či Domácího řádu (ohrožování zdraví a života ostatních ubytovaných či pracovníků služby, závažná újma na majetku poskytovatele) může být služba ukončena s okamžitou platností.

Územní působnost sociální služby

Sociální služba je poskytována pro potřebné z Libereckého kraje, v případě nenaplněné kapacity může být poskytnuta i obyvatelům z jiných regionů.

 Další informace

Služba je poskytována nepřetržitě – 24 hodin denně.

Okruh osob, kterým nemůžeme službu poskytnout

  • žadatel není cílovou skupinou (viz výše)
  • poskytovatel nemá dostatečnou kapacitu
  • zdravotní stav žadatele neumožnuje či vylučuje poskytnutí sociální služby v Domově pro matky s dětmi
  • poskytovatel v době kratší než 6 měsíců před podáním žádosti vypověděl žadateli službu o poskytnutí téže sociální služby z důvodu porušování povinností vyplývajících ze Smlouvy o poskytnutí sociální služby

Provozy sociálních služeb azylové domy Domovy pro matky s dětmi v tísni - Domov sv. Anny a Domov sv. Moniky finančně podporuje Liberecký kraj, SM Jablonec nad Nisou, SM Liberec a Mikroregion Frýdlantsko.

Žádost o ubytování on-line